Første quarter, hackathon og Googleplex HQ

Dette er del 2 av Banis blogg om Minerva. Fikk du ikke lest første delen? Les hennes første post her.

Akkurat nå sitter jeg på en cafe i sentrum av levende San Francisco. Utenfor er det dundrende aktivitet. Bokstavelig talt. Denne uken er det “Fleet Week”: en hel uke hvor den amerikanske marinen viser frem både fly og skip rett ved bukta. Jagerfly suser over byen og man stopper gjerne opp for å se. Som en skikkelig jagerfly-entusiast koser jeg meg med synet av “Blue Angels” over byen!

De første ukene har jeg blitt godt kjent med byen. I begynnelsen var det mye vandring med øynene klistret til Google Maps, men nå begynner jeg å kjenne til gater, kafeer, og steder som passer et studentbudsjett. Nedenfor er et bilde av byen fra Minervas hovedkvarter. Kan dere tro at denne fantastiske byen er mitt hjem? Nei, ikke jeg heller.  

Utsikten fra Minerva!

Foran meg står en halvfull kaffekopp og en oppgave om statistikk, datavisualisering og programmering. Så langt har det vært en spennende oppgave å skrive, men absolutt ikke lett. Heldigvis sitter en klassekamerat fra Brasil rett ved, og sammen prøver vi å diskutere oss frem til fornuftige svar. Det er en mestringsfølelse å få det til, men også krevende fordi vi har kort tid på å lære oss store deler av pensum.

Det er mye som gjøres i løpet av helgen: oppgaver som må startes, og “readings”, et annet ord for lekser, som må fullføres. Disse må gjøres før hver forelesning fordi pensumet diskuteres i timene. Det er maks 18 stykker i hver forelesning, og alle deltar ved å snakke/diskutere/reflektere over deler av det de har lest.

Personlig elsker jeg denne delen av Minerva fordi jeg blir pushet til å bruke pensum aktivt. Dersom jeg ikke forstår noe blir det ofte diskutert både i og utenfor timen. Gjennom de få siste ukene har vi blitt bedre kjent med denne arbeidsmetoden, og jeg kjenner allerede at pensumet kommer godt i bruk når vi skriver større oppgaver.

På fredag nådde vi vår første milepæl og var offisielt ferdig med første kvartal av skoleåret. De aller fleste leverte inn den siste oppgaven før ferien rett før midnatt, og dette ble feiret med kakao, gitarspilling og sang i fellesarealet vårt. Mange av klassekameratene mine delte personlige historier, tanker, eller refleksjoner om hvordan de få første ukene har vært.

De første ukene har hatt stort fokus på å bli kjent med de andre på Minerva. Romkameraten min er fra Japan og naboene våre er fra Brasil, Pakistan, Kina, USA og Sør-Afrika. Stikk hodet ut av døra, og vipps så snakker du med en person fra andre siden av kloden. Ikke minst er det fantastisk å høre hva de andre har gjort tidligere. Dette er alt fra å ha startet egne bedrifter, skrevet bøker, utgitt plater, vunnet realfagsolympiader og jobbet hos utrolige bedrifter som NASA og Coca Cola. Det er umulig å ikke bli inspirert, og være ydmyk.

Bani og klassevennine. Foto: Haruna Katayama

 

Til venstre er et bilde av meg og romkameraten min på “Foundation Week” – en uke hvor du blir introdusert til flere aspekter ved å være student på Minerva.

I løpet av disse ukene har vi blitt ferdig med et semester-langt kurs i logikk, lært om fermikalkulasjoner (en av mine personlige favoritter), lært å gjøre analyser av komplekse systemer og sosiale nettverk, hatt introduksjonskurs i hvordan å skrive/organisere oppgaver, skrive ordentlige hypoteser, vitenskapelig metoder, hvordan vi kan bruke ulike metoder på å løse problemer og mye mer.

Googleplex HQ

Minerva har også sendt oss avgårde på aktiviteter som passer våre interesser. Det beste var når jeg og en liten gruppe på 15 mennesker besøkte Google i Mountain View. Vi fikk oppleve hvordan de samarbeider med entreprenører for å skape nye og innovative løsninger. Her er et bilde av noen av oss foran “Google”-logoen.

Gruppen møtte forsker fra UC Berkeley som researcher kunstig intelligens

Minerva holdt også et event hvor vi fikk møte en forsker fra Universitetet i Berkeley som jobber med kunstig intelligens og interaksjoner mellom mennesker og roboter. Tidligere har han jobbet for Apple, og han delte erfaringer fra å jobbe i et stor teknologiselskap. Det ble mye tid for å diskutere, spørre spørsmål og snakke om sci-fi filmer.

På Minerva går all undervisningen på nett!

Senere har vi vært på besøk hos Plug and Play Tech Center. Dette er en startup-akselerator som ligger i hjertet av Silicon Valley. Her fikk vi omvisning og muligheten til å møte ulike startups som jobber med kreative og innovative tech-løsninger. Flere var interesserte i høre mer om Minerva og læringsplattformen vi bruker. På dette bildet viser vi læringsplattformen vår til en investor på huset. Vi reiser mye frem og tilbake fra Silicon Valley, og har dermed blitt godt kjent med lokaltoget i California (Caltrain). Det blir fort en time på toget som blir brukt på skolearbeid.

For en drøy uke siden reiste jeg også til Baltimore på østkysten av USA. Her deltok jeg på en hackathon ved Johns Hopkins University. Hackathon er en konkurranse som varer over flere dager. Man danner lag og skal jobbe med å komme opp med en tech-løsning. Det er gjerne flere utfordringer man kan velge mellom, og vi valgte å finne en løsning som kan hjelpe folk med å finne meningsfulle nettverk på offentlig transport ved hjelp av kunstig intelligens. Her et bilde av prosessen underveis, hvor vi forsøkte å finne en ligning til programmet vårt. Laget vårt endte blant topp 10 av rundt 40 og det var dermed en skikkelig suksess!

Dypt konsentrert i ligninger på Hackathon

Neste uke reiser jeg til Houston for å besøke NASA, og forhåpentlig blir det et innlegg om det om ikke lenge! Jeg har også fått forespørsel om å introdusere ulike aspekter ved Minerva, og jeg er på saken.

Vi snakkes!

 

Bani skal skrive flere innlegg i løpet av året om hvordan hun har det på Minerva Schools at KGI, så følg med!

Norge-Amerika Foreningen er en del av EducationUSA Norway, som har som formål å fremheve alle utdanningssteder og studieprogrammer i USA.
Følg EducationUSA Norway på sosiale medier:  Facebook og Instagram

Toppbildet er tatt av Haruna Katayama.